Strategisk oljeterminal i Finnmark
Oslo, 3. September, 2012. Norterminal AS, heleid av Jacob B. Stolt-Nielsen, vurderer å bygge en oljeterminal på en million kubikkmeter, lokalisert i midtre eller østlige deler av Finnmark. Prosjektet, som er i en innledende og vurderende fase, er antatt å koste mellom 1,5 og to milliarder kroner. Anlegget vil bidra til betydelig reduserte transportkostnader og langt bedre miljøsikkerhet enn dagens oljetransport i området.
Utviklingen av oljevirksomheten i Barentshavet og åpning av nye seilingsleder fra Russland og Norge, gjør Finnmark til et strategisk egnet sted for mellomlagring av olje. En terminal på land i Finnmark vil redusere kostnadene ved transporten og gjøre omlasting av olje mer sikkert. Bygging av en oljeterminal vil styrke den regionale kapasiteten innen oljevern. Byggeperioden og driften av anlegget vil skape mange nye arbeidsplasser i området.
I dag går seilingsledene fra russiske oljefelt sørover langs Norge til terminaler i Europa, som for eksempel Rotterdam. En terminal for omlasting av råolje i Finnmark og nye seilingsleder til markedene åpner for mer effektiv transport til markedene i Nord-Amerika og Asia. Transporttiden reduseres når skipene ikke må ta omveien via terminaler sør i Europa, men kan sette kurs direkte mot markedene.
Selskapet Norterminal vurderer nå flere lokaliteter i midtre og østre deler av Finnmark for bygging av en oljeterminal. Prosjektet går nå inn i en fase hvor det arbeides med å konkretisere intensjonsavtaler for aktuelle landområder. Reguleringsplaner, geografisk plassering, geologiske, tekniske og økonomiske kriterier ligger til grunn for den endelige beslutning om plassering av terminalen.
Prosjektet er i en tidlig utredningsfase, og en eventuell beslutning om investering og bygging er avhengig av mange faktorer. Den offentlige planprosessen i vertskommunen og intensjonsavtaler med kunder vil være viktig for den endelige beslutningen om investering. Terminalen er estimert til å koste fra 1,5 til to milliarder kroner avhengig av tekniske løsninger. Tidspunkt for åpning av anlegget vil være avhengig av blant annet den offentlige planprosessen i vertskommunen og kundegrunnlaget, men den foreløpige tidsplanen indikerer tidligst oppstart i 2016.
Norterminal planlegger å kunne ta imot skip opp til 300.000 dødvektstonn. Terminalen planlegges å ha en kapasitet på en million kubikk for råolje i kaverner og tanker, og vil trolig ta imot mellom 150 og 300 skip i løpet av et år. Terminalens løsninger vil reduser risikoen til så lav som praktisk mulig for utslipp og andre miljøskader. I dag lastes olje fra Russland om ved å pumpe olje fra skip til skip mens fartøyene ligger i fjord i regionen. Løsningen med en terminal vil redusere risikoen ved omlasting betydelig. Terminalen vil ha kapasitet med taubåter og utstyr for oljevern, som vil være tilgjengelig for hele regionen.
Ved en eventuell byggeperiode vil de økonomiske ringvirkningene være betydelige for området rundt terminalen. Under driften kan fra 60 til 110 personer få sin faste arbeidsplass ved Norterminal.
For mer informasjon, kontakt: Jacob B. Stolt-Nielsen e-postadresse: j.b.stolt-nielsen@stolt.com